Fordele og ulemper: Hvornår skal du sponsorere, og hvornår skal du eje et event

Fordele og ulemper: Hvornår skal du sponsorere, og hvornår skal du eje et event

Fordele og ulemper ved sponsoreret events
Når du som virksomhed skal involvere dig i et event, kan du købe dig ind på en platform som er ejet af andre, såsom når du bliver sponsor på Ironman, køber et aktiveringsområde til LEGO World eller navnerettigheden som 3F Superliga. Det giver nogle åbenlyse fordele, i og med at platformen allerede er etableret. Du har formentlig noget historisk indsigt i den målgruppe, der deltager eller på anden måde engagerer sig i eventet, og det giver en vis forudsigelighed at arbejde med i forhold til ressourcer, synergier og forventet output.

Det kommer dog også med sine begrænsninger. Når du køber dig ind i et eksisterende event, betaler du ofte en højere pris, da værdien af eventet allerede er etableret. Rettighedsejerne ved udmærket hvor meget deres målgruppe, PR, og brand er værd. Derudover vil du ofte være én blandt flere sponsorer og partnere, hvilket betyder mere støj på linjen til din målgruppe. Her kan en solid aktivering være vejen frem (men mere om det en anden gang).

Fordele og ulemper ved at eje dit eget event
Omvendt kan du også skabe dit eget event og tage fuldt ejerskab over det. I det tilfælde bygger du typisk eventet op fra bunden eller ud fra en skabelon over et lignende event. Det medfører naturligvis en risiko, når man skaber noget nyt. Alt afhængig af erfaring og kompleksitet i eventet, kan det være svært at vurdere den nødvendige mængde ressourcer på forhånd – både i forhold til tid, kompetencer og økonomi. Jo mere du ejer, desto mere vil du også ofte have på spil i relation til dine stakeholders. Men når der er meget på spil, er der også meget at vinde!

Den største fordel ved at eje et event er, at du kan bygge det selv udelukkende under hensyn til egne ressourcer, visioner og formål. Du har fuld kontrol over hele processen herunder, hvordan det skal afvikles og hvornår. Det giver en fleksibilitet i forhold til at kunne planlægge eventet med udgangspunkt i egne forhold og målsætning. Derudover skal du som udgangspunkt ikke kæmpe med andre brands om plads i kommunikationen, ligesom du kan bruge et event til at stadfæste værdier, underbygge virksomhedskulturen og skabe tættere relationer mellem medarbejdere, kunder og partnere.

Sådan kommer du igang
Uanset om du køber dig ind i en sponsorplatform, eller du selv skaber og ejer et event, så starter det hele naturligvis med relevans for din virksomhed, og spørgsmålet: hvad vil du opnå, og hvilke ressourcer har du?

Hvis din virksomhed ønsker at vide mere om events og aktivering, så kontakt os endelig eller find mere inspiration i vores vidensunivers.

Luk menu